· general · 11 min read
10 Αλήθειες για τη Δημιουργία Eshop που δε θα Διαβάσετε Πουθενά
Η δημιουργία eShop, ειδικά αυτή την περίοδο, είναι αναμφισβήτητα ένα θέμα που απασχολεί ένα πολύ μεγάλο μέρος επιχειρηματιών σε όλη την Ελλάδα.
Σύμφωνα με μια μελέτη της Adobe μάλιστα, η πανδημία του COVID-19 επιτάχυνε την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου κατά 4 έως 6 χρόνια. Τεράστιο άλμα αν αναλογιστούμε το ρυθμό με τον οποίο αναπτύσσεται η τεχνολογία χρόνο με το χρόνο.
Πολλοί πελάτες κάνανε για πρώτη φορά αγορά online, είτε από ανάγκη είτε από περιέργεια, και πήρανε έτσι μια πρώτη ιδέα από το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Όλο αυτό, δημιούργησε μια έκρηξη στα ηλεκτρονικά καταστήματα και παράλληλα άνοιξε το έδαφος σε πολλές νέες εταιρείες που υπόσχονται δημιουργία eShop με 400€ σε 5 μέρες.
Η αλήθεια βέβαια είναι εντελώς διαφορετική καθώς, σοβαρές online επιχειρήσεις, δεν στήνονται με 400€ σε 5 μέρες.
Δυστυχώς, το παραπάνω πατάει πάνω στην απελπισία (εντός και εκτός εισαγωγικών) των επιχειρηματιών, οι οποίοι είδαν τα έσοδά τους να μειώνονται – αν όχι να μηδενίζονται.
Μιλάμε καθημερινά με πολλούς επιχειρηματίες οι οποίοι σκέφτονται να μπουν στο χώρο και η αλήθεια είναι πως οι απορίες – ανησυχίες είναι πάνω κάτω οι ίδιες.
- Πόσο κοστίζει η δημιουργία ενός eShop;
- Θα πουλάει το eShop μου;
- Υπάρχουν έτοιμα πακέτα eShop;
- Θα χρειαστεί να προσλάβω έξτρα άτομο;
- Ποια εταιρεία να διαλέξω;
Στην πραγματικότητα, αν είστε νέος στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, θα διαπιστώσετε σε πολύ σύντομο χρόνο πως αυτό που πραγματικά χρειάζεστε είναι ένας σύμβουλος ανάπτυξης του ηλεκτρονικού σας καταστήματος. Όχι απλώς μια εταιρεία που θα το κατασκευάσει για σας.
Σημασία στη δημιουργία eShop έχει το μετά και η υποστήριξη που θα λάβετε, όχι τόσο το πριν.
Παρακάτω, απαντούμε με απόλυτη ειλικρίνεια και βάσει εμπειρίας, στις πιο συχνές ερωτήσεις που λαμβάνουμε.
Στόχος δεν είναι να σας αποθαρρύνουμε αλλά να κάνουμε το τοπίο πιο ξεκάθαρο στο μυαλό σας, και να σας προστατεύσουμε από μεγάλες υποσχέσεις και βαρύγδουπες δηλώσεις που σίγουρα θα ακούσετε κάνοντας την έρευνα αγοράς σας.
Ας ξεκινήσουμε, φυσικά, με την πιο συχνή ερώτηση.
1. Πόσο κοστίζει η δημιουργία eshop και γιατί η Χ εταιρεία μου ζητά 400€ ενώ η Ψ εταιρεία πάνω από 2.000€;
Το πρώτο «πρόβλημα» και η δυσκολία στις συγκεκριμένες ερωτήσεις, είναι πως οι περισσότεροι επιχειρηματίες υποτιμούν τόσο την βαρύτητα όσο και τη σημαντικότητα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι πως υπάρχει ελλιπής ενημέρωση.
Θα πρέπει να έχετε στο μυαλό σας πως το άνοιγμα ενός eShop, ισοδυναμεί με το άνοιγμα ενός κανονικού καταστήματος.
Και όχι, ένα καλό eShop δεν είναι και δε μπορεί να είναι φθηνό.
Όσο κι αν ακούγεται κλισέ, θα πρέπει να το δείτε σαν μια επένδυση και όχι σαν έξοδο.
Η δημιουργία ενός σοβαρού eShop δεν γίνεται να ξεκινά κάτω από τις 2.000€.
Ίσως αναρωτιέστε όμως, τι εννοούμε όταν λέμε “σοβαρό eShop”.
Ένα σοβαρό eShop περιλαμβάνει:
- Μελέτη του κλάδου και του ανταγωνισμού
- Ορισμό στόχου-κοινού
- Σχεδίαση και προσαρμογή του εικαστικού πάνω στο στόχο-κοινό
- Συμβουλευτική καθοδήγηση στη λειτουργία και την προώθηση
- Έμφαση στην ταχύτητα και τις προδιαγραφές φιλοξενίας
- Σύνδεση με τράπεζες και μεταφορικές εταιρείες
- Μελέτη δομής και εμπειρίας χρήσης για τους πελάτες
- Σχεδιασμός ελκυστικών banners
- Βελτιστοποίηση καλαθιού και ολοκλήρωσης αγοράς
- Σύνδεση με το εμπορικό σας σύστημα για διαχείριση του stock
- Βελτιστοποίηση SEO
Και αυτά είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου.
Αν το δείτε ρεαλιστικά, πόσα από τα παραπάνω πιστεύετε ότι θα κάνει μια εταιρεία που σας ζητά 400€ και σας υπόσχεται ότι θα το έχει έτοιμο σε 5 μέρες;
Η διαφορά στο κόστος για την κατασκευή eShop όμως δεν έγκειται μόνο στα παραπάνω σημεία.
Ένας άλλος παράγοντας που παίζει καθοριστικό ρόλο είναι η εμπειρία της κάθε εταιρείας να παράσχει βελτιστοποίηση μετατροπών (Conversion Rate Optimization).
Πως θα κάνει δηλαδή περισσότερους επισκέπτες να γίνουν πελάτες.
2. Κανένα eShop δεν πουλάει μόνο του
Ίσως το έχετε διαβάσει σε κάποιο διαφημιστικό ή, ακόμα χειρότερα, να σας το έχουν πει κι από κοντά.
“Δημιουργία eShop που πουλάνε μόνα τους”.
Από το 2001 που είμαστε στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, δεν υπήρξε ούτε ένα eShop που να κατάφερε να πουλάει μόνο του.
- Πώς θα φτάσει ο πελάτης στο eShop σας; (γρήγορη απάντηση: χρειάζεται διαφήμιση)
- Ποιος θα σηκώσει το τηλέφωνο για να απαντήσει σε μια απορία του πελάτη; (γρήγορη απάντηση: χρειάζεται προσωπικό)
Δεν μπορείτε απλά να στήσετε ένα eShop και να προσεύχεστε στον θεό του internet να ξεκινήσει να πουλάει μόνο του.
Θα χρειαστεί το λιγότερο ένα άτομο μέσα στην επιχείρησή σας το οποίο και θα ασχοληθεί ενεργά μαζί του.
Μερικές από τις αρμοδιότητες αυτού του ατόμου θα είναι:
- Να απαντά στα τηλέφωνα
- Να ετοιμάζει τις παραγγελίες
- Να μιλά με τις μεταφορικές εταιρείες
- Να αλλάζει τιμές και προσφορές
- Να εισάγει νέα προϊόντα
- Να μιλά με την εταιρεία που θα σας κάνει τεχνική υποστήριξη για τυχόν προβλήματα ή νέες λειτουργίες
- Να παρακολουθεί τον ανταγωνισμό
- Να ελέγχει για ελλείψεις του στοκ των προϊόντων
- και φυσικά, να γνωρίζει καλά τα προϊόντα που πουλάτε!
Με λίγα λόγια, ότι θα έκανε κι ένας εργαζόμενος σε φυσικό κατάστημα. Η μόνη διαφορά εδώ, είναι πως δεν έρχεται σε άμεση επαφή με τον πελάτη.
3. Προσέξτε πολύ με ποια μεταφορική θα συνεργαστείτε
Εδώ χρειάζεται αρχικά έρευνα αγοράς στα τοπικά καταστήματα ταχυμεταφορών της περιοχής σας.
Οι τιμές -όπως και με τις τράπεζες παρακάτω- διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία και είναι διαπραγματεύσιμες ανάλογα με τον όγκο των παραγγελιών σας.
Ζητήστε προσφορά από όλες τις εταιρείες της περιοχής σας και επιλέξτε αυτή που σας συμφέρει περισσότερο.
Προσοχή 1: Φροντίστε εξ’ αρχής να οριστικοποιήσετε γραπτώς με την εταιρεία ταχυμεταφορών το τι ισχύει με τις δυσπρόσιτες περιοχές. Θα σας γλιτώσει από περιττά έξοδα και… αναστάτωση!
Προσοχή 2: Φροντίστε να κάνετε ξεκάθαρο τι γίνεται σε περίπτωση μη παραλαβής του δέματος από τον πελάτη. Πολλές εταιρείες χρεώνουν έξτρα την επιστροφή ενώ άλλες όχι.
Να θυμάστε πως η αγοραστική εμπειρία των πελατών δεν τελειώνει στο eShop σας.
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι πελάτες σχολιάζουν αρνητικά ένα eShop αν δε μείνουν ικανοποιημένοι από τη συνεργαζόμενη μεταφορική εταιρεία.
Το βέλτιστο είναι να συνεργαστείτε με πάνω από μια εταιρεία και να δίνετε στον πελάτη την επιλογή να διαλέξει αυτή που θέλει κατά την ολοκλήρωση της παραγγελίας.
Αν κάποιος πελάτης έχει παραγγείλει από άλλο eShop και έμεινε ευχαριστημένος από τη μεταφορική εταιρεία, το πιθανότερο είναι να την προτιμήσει ξανά.
4. Διαλέξτε με προσοχή την τράπεζα που θα συνεργαστείτε για online πληρωμές
Το θέμα των πληρωμών είναι από τα πιο σημαντικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο και, όπως έχουμε αναλύσει κι στο παρελθόν, αποτελεί και λόγο εγκατάλειψης του καλαθιού από τους πελάτες.
Οι απαραίτητοι τρόποι πληρωμής είναι:
- Πληρωμή με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα
- Πληρωμή με αντικαταβολή (κατόπιν συμφωνίας με την μεταφορική εταιρεία παραπάνω)
- Πληρωμή με τραπεζική κατάθεση
Επιπλέον μπορείτε να εξετάσετε τη χρήση και των παρακάτω τρόπων:
- Πληρωμή με PayPal
- Πληρωμή με Stripe
Όλοι οι παραπάνω τρόποι πληρωμής (εκτός από την κατάθεση σε τράπεζα) έχουν προμήθεια επί της πώλησης.
Θα πρέπει να εξετάσετε προσεκτικά τι σας συμφέρει και τι όχι.
Όσον αφορά την πληρωμή με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, θα πρέπει να κάνετε μια επίσκεψη στην τράπεζα που συνεργάζεστε και να τους ενημερώσετε πως θέλετε να λαμβάνετε πληρωμές online από το eShop σας.
Αν συνεργάζεστε με πάνω από μια τράπεζα -που είναι και το πιο πιθανό- δε χάνετε τίποτα να πάρετε προσφορές από όλες.
Οι τιμές της προμήθειας διαφέρουν και είναι διαπραγματεύσιμες ειδικά αν έχετε και κάποια κεφάλαια στην εκάστοτε τράπεζα.
Στη συνέχεια θα συμπληρώσετε μια αίτηση και τα υπόλοιπα θα τα αναλάβει η τράπεζα σε συνεργασία με την εταιρεία που θα σας κατασκευάσει το eShop.
5. Δε χρειάζεται απαραίτητα το eShop σας να μπει στο Skroutz και στο BestPrice
Αν αναρωτιέστε σχετικά με τον αν θα πρέπει να βάλετε το eShop σας στο Skroutz και στο BestPrice, διαβάστε παρακάτω.
Αν και είναι δύσκολο να απαντηθεί σε λίγες γραμμές και χωρίς να γνωρίζουμε το αντικείμενο και την πιθανή δυναμική του eShop σας, μπορούμε να σας δώσουμε κάποια βασικά δεδομένα για να πάρετε την απόφασή σας.
Αν δε μπορείτε να είστε ανταγωνιστικοί στις τιμές, δεν έχει και πολύ νόημα να προβληθείτε σε αυτές τις πλατφόρμες.
Το Skroutz πρόσφατα άλλαξε την πολιτική χρέωσής του και από πληρωμή με το κλικ (Cost Per Click), το γύρισε σε πληρωμή με προμήθεια επί της πώλησης (Cost Per Sale).
Το ποσοστό αυτής της προμήθειας μπορεί ενδεικτικά να είναι 2,5% ή και 9% επί του μικτού ποσού, ανάλογα με το αντικείμενο σας.
Όπως γράψαμε και στην αρχή, πρέπει να υπολογίσετε καλά τα περιθώρια κέρδους σας για το αν σας συμφέρει ή όχι να προβληθείτε σε αυτό το κανάλι.
Παράλληλα θα πρέπει να συνυπολογίσετε και το μηνιαίο κόστος προβολής στην πλατφόρμα το οποίο (ανάλογα με τον κλάδο) θα είναι τουλάχιστον 200€.
Στην ουσία καταθέτετε χρήματα από τα οποία το Skroutz αφαιρεί όταν γίνει κάποια πώληση.
Το BestPrice από την άλλη, συνεχίζει με το μοντέλο χρέωσης ανά κλικ (Cost Per Click) αλλά όπως είναι γνωστό δεν έχει την ίδια δημοτικότητα με το Skroutz. Παραμένει όμως, ένα καλό μέσο προβολής.
Στο μηνιαίο κόστος του BestPrice ισχύει ότι και με το Skroutz.
6. Η δημιουργία eShop σε 2 γλώσσες δεν πρέπει να γίνεται χωρίς συγκεκριμένο πλάνο
Το πόσες γλώσσες θα έχει το eShop σας είναι καθαρά θέμα του επιχειρηματικού στόχου σας.
Μπορεί να έχει και 5 γλώσσες αν μπορείτε να το υποστηρίξετε.
Η πρώτη σκέψη είναι συνήθως “θα το κάνω και στα Αγγλικά μήπως και πιάσω κάποιον πελάτη από το εξωτερικό”.
Το παραπάνω όμως είναι λάθος σκεπτικό.
Ο ανταγωνισμός στο εξωτερικό είναι τεράστιος και δεν έχει καμία μα καμία απολύτως σχέση με την Ελλάδα.
Η προσθήκη δεύτερης γλώσσας στο eShop σας θα πρέπει να γίνει συνειδητά και όχι απλά για να υπάρχει.
Μερικά σημεία που θα σας βοηθήσουν να αποφασίσετε είναι τα εξής:
- Μπορώ να υποστηρίξω οικονομικά το άνοιγμα σε αγορές του εξωτερικού μέσω διαφήμισης;
- Μπορώ να υποστηρίξω τεχνικά τη συντήρηση ενός eShop σε 2 γλώσσες;
- Το προσωπικό μου έχει καλή έως άριστη γνώση αγγλικών;
- Σε ποιες χώρες θέλω να απευθυνθώ;
- Τα προϊόντα μου έχουν ζήτηση σε αυτές τις χώρες;
- Μπορώ να έχω ανταγωνιστικά κόστη αποστολής για χώρες του εξωτερικού;
Παράλληλα, να έχετε υπόψιν σας πως η προσθήκη επιπλέον γλωσσών στο eShop σας θα επιφέρει και αύξηση στο κόστος της δημιουργίας του.
7. Στη δημιουργία eShop, δεν κάνουν όλες οι εταιρείες την ίδια δουλειά
Άλλη μια δύσκολη ερώτηση που δεν έχει εύκολη απάντηση είναι: “Ποια εταιρεία να επιλέξω για δημιουργία eShop;”.
Αυτό που συνηθίζουμε να λέμε, είναι πως θα πρέπει να επιλέξετε την εταιρεία που θα συνεργαστείτε με βασικό κριτήριο το αν “ταιριάζουν τα χνότα σας”!
Όπως γράψαμε και στην αρχή του άρθρου, είναι πολύ σημαντικό να θυμάστε πως στην ουσία δεν ψάχνετε απλώς για μια εταιρεία κατασκευής eShop.
Αυτό που θα πρέπει να ψάχνετε είναι ένας σύμβουλος ανάπτυξης της ηλεκτρονικής σας επιχείρησης.
Η δημιουργία ενός eShop δεν τελειώνει με την παράδοση του έργου. Αντίθετα, τότε είναι που αρχίζει.
Είναι πάμπολλα τα παραδείγματα πελατών που μας αναφέρουν πως μετά την παράδοση του eShop τους ο κατασκευαστής εξαφανίστηκε, δε σήκωνε το τηλέφωνο, αργούσε πολύ να παράσχει υποστήριξη σε τεχνικά ζητήματα ή, ακόμα χειρότερα, δεν είχε την τεχνογνωσία να υποστηρίξει το όλο εγχείρημα.
8. Η διαχείριση του eShop είναι πανεύκολη υπόθεση
Όλα τα σύγχρονα συστήματα δημιουργίας eShop καθιστούν την διαχείριση πολύ εύκολη υπόθεση ακόμα και για κάποιον χρήστη με ελάχιστες γνώσεις.
Η διαχείριση ενός eShop χωρίζεται σε 4 στάδια:
- Διαχείριση προϊόντων και αποθέματος
- Διαχείριση και επεξεργασία φωτογραφιών προϊόντων (απαιτεί βασικές γνώσεις Photoshop)
- Διαχείριση και αποστολή παραγγελιών
- Διαχείριση πελατών (κατά βάση μέσω email και τηλεφώνου)
Τα τρία πρώτα αποτελούν αντικείμενο εκπαίδευσης που διαρκεί 1-2 ώρες το πολύ.
Το τέταρτο έχει να κάνει με το ίδιο το άτομο που θα αναλάβει τη διαχείριση και με το ζήλο που θα επιδείξει.
Οπότε, εν κατακλείδι, η διαχείριση του eShop σας σε τεχνικό επίπεδο θα πρέπει να είναι το τελευταίο που σας απασχολεί.
Το πρώτο σας μέλημα πρέπει να είναι το άτομο της επιχείρησής σας το οποίο θα το αναλάβει.
Πρέπει να είναι εμπιστοσύνης, δραστήριο και να μπορεί να βρίσκει έξυπνες λύσεις σε προβλήματα που μπορεί να προκύψουν. Δεν χρειάζεται δηλαδή κάποια ιδιαίτερη τεχνογνωσία.
9. Χωρίς διαφήμιση το eShop σας δε θα πάει πολύ μακριά
Μορφές διαφήμισης υπάρχουν πολλές. Ακόμα και το Skroutz ή το BestPrice που αναφέραμε παραπάνω είναι διαφήμιση.
Αν δεν επενδύσετε σε διαφήμιση και δεν οριστικοποιήσετε τα σημεία στα οποία “συχνάζει” το κοινό σας, τότε το πιθανότερο είναι να πετάξετε τα χρήματά σας.
Εδώ, έρχεται πάλι αυτό που γράψαμε ήδη δύο φορές παραπάνω.
Χρειάζεστε ένα σύμβουλο ανάπτυξης του ηλεκτρονικού σας καταστήματος με τον οποίο μαζί θα αναλύσετε και θα καταλήξετε στο ποια είναι τα σωστά σημεία για να διαφημιστείτε.
Προσπαθήστε όσο το δυνατόν να περιορίσετε τις σπασμωδικές κινήσεις, ειδικά στην αρχή λόγω ενθουσιασμού, γιατί το μόνο που θα καταφέρετε είναι να χάσετε χρήματα.
Μια κλασική σπασμωδική κίνηση είναι: “Ας ρίξω 200€ στο Facebook να δούμε τι θα γίνει, μπορώ να το κάνω και μόνος μου”.
Ναι, μπορείτε.
Μη το κάνετε όμως.
Τα 200€ που θα ρίξετε ίσως σας φέρουν πίσω κάποιες παραγγελίες, ας πούμε 5. Αν όμως όλο αυτό γίνει σωστά και με στρατηγική, οι παραγγελίες αυτές μπορεί να είναι 15.
Στην πρώτη περίπτωση (αν πάει καλά) θα πληρώσετε 40€ για κάθε παραγγελία ενώ στη δεύτερη περίπτωση η κάθε παραγγελία θα σας κοστίσει 13,3€.
Σε ποια από τις δύο περιπτώσεις θα έχετε περισσότερο κέρδος; Η απάντηση είναι προφανής.
10. Η δημιουργία eShop δεν είναι για όλους!
Πολλές φορές το παραπάνω μπορεί να είναι αποθαρρυντικό αλλά δυστυχώς (ή ευτυχώς) οφείλουμε να το πούμε.
Αν δεν είστε 100% αποφασισμένοι να επενδύσετε χρόνο και χρήματα για να τρέξετε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα, καλύτερα να μη το κάνετε καθόλου.
Ο ανταγωνισμός είναι τόσο μεγάλος πλέον, που μια μέτρια δημιουργία eShop δεν έχει καμία τύχη να αποδώσει.
Πρόκειται για μια επένδυση που μπορεί να φέρει σοβαρά έσοδα στην επιχείρησή σας, αν την αντιμετωπίσετε κι εσείς σοβαρά.
Ελπίζουμε τα παραπάνω να σας βοήθησαν στην έρευνά σας και αν κάτι μας ξέφυγε, θα χαρούμε πολύ να λύσουμε οποιαδήποτε απορία σας.
Απλώς, επικοινωνήστε μαζί μας για οποιαδήποτε πληροφορία ή για μια προσφορά πάνω στη δημιουργία του δικού σας eShop.